
Advania auttoi Finnlinesia ottamaan pilviympäristön hallinnan omiin käsiin

Merenkulkijan arkea tukemassa
Finnlines on osa Grimaldi-konsernia, joka tunnetaan yhtenä maailman suurimmista roro-varustamoista. Sen reitit pitävät yllä paitsi Suomen vientiä ja tuontia, myös kansallista huoltovarmuutta kuljettamalla lääkkeitä, koneita, komponentteja ja muuta välttämätöntä tavaraa.
Moderni, digitaalinen toimintaympäristö on välttämättömyys tällaisessa tehtävässä. Ennen yhteistyötä Finnlinesin pilviympäristön hallinta oli kuitenkin hajanaista – prosessit vaihtelivat ja yhtenäisiä linjauksia puuttui. Tämä aiheutti haasteita erityisesti turvallisuuden ja kustannustehokkuuden kannalta.
Yhteiset pelisäännöt pilveen
Advanian asiantuntijoiden kanssa Finnlines lähti rakentamaan selkeää hallintamallia pilviympäristölleen. Malli syntyi yhteisissä työpajoissa, joissa käytiin läpi nykytila, tunnistettiin kehityskohteet ja luotiin raamit tulevalle.
Hallintamalli toi mukanaan konkreettiset pelisäännöt: yhteiset periaatteet, ohjeistukset ja prosessit, joiden pohjalta pilvipalveluita hallitaan ja kehitetään. Se antaa suuntaviivat niin henkilöstölle kuin kumppaneille varmistaen, että kaikki toimivat samoilla säännöillä, tehokkaasti ja turvallisesti.
Hyödyt näkyvät jo
Toteutettu hallintamalli on tuonut Finnlinesille useita hyötyjä: prosessit ovat nyt johdonmukaisia, kustannukset hallinnassa ja turvallisuus selkeästi paremmalla tasolla. Myös tehokkuus ja asiakastyytyväisyys ovat parantuneet.
”Hallintamalli toi juuri sitä selkeyttä ja turvaa, mitä tarvitsimme”, kertoo Kimmo Kostia Finnlinesilta. Hän on tyytyväinen lopputulokseen ja yhteistyöhön Advanian kanssa.
Katse tulevaan
Työ ei kuitenkaan pääty tähän. Seuraavaksi hallintamallia hyödynnetään entistä laajemmin – esimerkiksi vertaamalla eri ohjelmistojen määrityksiä mallin linjauksiin. Yhteistyö Advanian kanssa jatkuu, kun pilviympäristöä kehitetään kohti yhä integroidumpaa ja liiketoimintaa tukevaa kokonaisuutta.