Laattapiste on 40-vuotias Suomen johtava pintamateriaalien, kiinnitys-, tasoitus-, oikaisu- ja vedeneristysratkaisuiden sekä kylpyhuonekokonaisuuksien toimittaja.
Aiemmin it pyrittiin omistamaan ja tekemään itsenäisesti. Yhtiö käynnisti kuusi vuotta sitten digitalisaatiohankkeen, jossa löydettiin kumppanit kehityspuolelle. Ensimmäisessä vaiheessa tuotetiedonhallinan digi-infra siirrettiin kumppanin kanssa pilvipalveluihin. Perinteiset it-palvelut tuotettiin kuitenkin vielä sisäisesti. Liiketoiminnan perustoiminnot, kuten ERP ja CRM, sekä konesali- ja työasemaratkaisut olivat omissa hyppysissä, mutta alkoivat muodostumaan pullonkaulaksi. Henkilöstön resurssit ja aika eivät riittäneet 160 työntekijän ja 16 toimipisteen it-tarpeiden hallinnointiin, ja toiminta pyöri kipukynnyksellä.
Laattapiste kartoitti laajasti kotimaiset it-toimijat, ja päätyivät ulkoistamaan it-infran Advanialle (silloinen DataCenter Finland). Ulkoistuksessa Advania toimi pääkontaktipisteenä (single point of contact) useamman toimittajan verkostossa, ja it-infran modernisointi voitiin aloittaa. Kun liiketoiminnan jatkuvuus oli it:n osalta turvattu, yhtiö pääsi keskittymään digitaalisen liiketoiminnan kehittämiseen.
Yhteistyö on laajentunut erityisesti laajentuneen palvelutarjoaman myötä. Laaja ulkoistus kattaa nykyisellään konesalipalveluiden lisäksi työasemapalvelut, tietoverkkoratkaisut, varmistukset ja julkipilvipalvelut. Erityisesti Azure-palvelut ovat kriittinen osa Laattapisteen toimintaa, ja Advanian laajentunut osaaminen on nykyisellään tässä kriittinen tuki.
“Liiketoimintamme ovat kasvaneet molemmin puolin. Advania on kasvattanut osaamistaan myös merkittävin yritysostoin, ja pystyy nyt tarjoamaan aidosti laajat palvelut yhden pisteen kontaktinamme”, Laattapisteen Chief Digital Officer Joonas Tammisto kertoo.
Laattapiste keskittyy tuottamaan lisäarvoa asiakkailleen ja työntekijöilleen
“Hyvään kumppanuuteen kuuluu se, että asioihin oikeasti puututaan ja muutoksia tehdään, kun tarve on. Voimme luottaa, että sovitut asiat tapahtuvat. Yhteistyössämme tärkeintä on se, että haasteista keskustellaan avoimesti ja Advania toimii erittäin sitoutuneesti. ”, Joonas sanoo.
Kumppanilta Laattapiste odottaa kokonaisuuden hallintaa, joka aidosti tukee liiketoimintaa ja sen kasvua omilla palveluillaan. Se on äärettömän tärkeää. Tärkein tavoite on se, että yhtiön omat osaajat voivat keskittyä liiketoiminnan kehittämiseen ja parhaiden palveluiden tuottamiseen talon sisältä.
Omassa työssään Laattapisteen tiimi keskittyy moderneihin työkaluihin, integraatioihin, datan hallinnointiin ja siihen, että tieto on kaikkien käytettävissä, sekä uusien palveluiden rakentamiseen. Fokus on lisäarvon tuottamisessa Laattapisteen asiakkaille, omille työntekijöille sekä yhteistyökumppaneille.
“Toimivat it-palvelut tuottavat arvoa tukemalla jokapäiväistä tekemistämme. Varmistamme sujuvan työntekijäkokemuksen tarjoamalla parhaat työkalut työntekijöiden käyttöön”, Joonas kuvailee.
Moderni IT-infra joustaa yllättävienkin muutosten keskellä
Laattapisteen liikevaihdosta yli 70 prosenttia tulee B2B-kaupasta. Laattapiste palvelee suuria ja pieniä rakennusliikkeitä niin linjasaneerauskohteissa kuin uudisrakentamisen puolella. Lisäksi Laattapisteen ratkaisut ovat osana julkitilarakentamista esimerkiksi kauppakeskuksissa, uima- ja liikuntahalleissa sekä terveydenhuollossa. Loput 30 prosenttia kaupasta tulee kuluttajaliiketoiminnasta; niin ”avaimet käteen”-remonteista, muutostyöstä, pientalorakentamisesta kuin vähittäismyynnistä.
Yhdessä Advanian kanssa on pystytty rakentamaan moderni it-infra, joka skaalautuu liiketoiminnan mukaan luotettavasti. Kehitystyöhön osallistuu laaja joukko eri asiantuntijoita varmistaen koko it-ympäristön toimivuuden.
”Saamme ensiluokkaista palvelua, ja it-ympäristö on hyvin dokumentoitu. Businesskriittisten palveluiden tehostamisessa Advaniai voi auttaa merkittävästi. Pystymme tekemään oman työmme hyvin, kun työasemat, verkot, laitteet ja infra toimivat”, Joonas kuvailee.
Joustava malli on tullut myös tarpeen esimerkiksi silloin, kun koronatilanne muutti Laattapisteen arjen hetkessä.
”Korona ei ole juurikaan näkynyt Laattapisteen arjessa, koska kokonaisvaltainen it-ulkoistus saatiin tehtyä ennen tätä, muuten tilanne olisi ollut kaoottinen. Loppukäyttäjien työ pääsi jatkumaan keskeytyksettä”, Joonas muistelee.
Myös kivijalkaliikkeiden toiminta saatiin siirrettyä ketterästi etätapaamisiin ja poikkeusaikana Laattapiste on muun muassa kehittänyt kuluttajapuolen verkkokauppaansa.
Laattapiste arvostaa myös ympäristövastuullisuutta ja Laattapisteen tavoitteissa onkin, että heidän liiketoimintansa olisi hiilivapaata vuoden 2025 lopussa. Advanian tekemä työ asian tiimoilta on tärkeää.
Joonaksen vinkit IT-kumppanin valintaan
- Keskity omaan liiketoimintaan ja digitaalisen liiketoiminnan kehittämiseen, mutta pysy myös ulkoistetun IT:n pulssilla itse.
- Investoi ja valmistaudu myös vaikeisiin päätöksiin.
- Varmista, että kumppani ymmärtää liiketoiminnan tärkeyden ja käy avointa keskustelua.
- Kerrytä ymmärrystä koko liiketoiminnasta ja sisäisistä prosesseista aktiivisesti.