Oy Herrfors Ab kuuluu Katternö Groupiin, sähköyhtiöön, jolla on vahvat alueelliset juuret eteläisestä Vöyristä pohjoiseen Ylivieskaan. Kunnianhimoisesti toimintojaan digitalisoiva sähköverkko-operaattori Herrfors havahtui tietokantojensa hajanaisuuteen. Tietokantojen modernisointi, päivitykset ja ylläpito päätettiin keskittää Advanialle. Tulokseksi saatiin luotettava alusta tukemaan liiketoimintakriittistä IT-infraa.
Haaste: Herrforsilla ei ollut syvällistä osaamista tietokannoista. Yrityksen tietokannat olivat eri järjestelmätoimittajien ylläpidossa, jotkut hyvässä, jotkut heikommassa sellaisessa.
Ratkaisu: Valittiin yksi toimittaja, jolla on vahva osaaminen tietokannoista sekä niiden päivityksestä ja ylläpidosta.
Yhteistyö Advanian kanssa alkoi jo vuonna 2014. Kun yhteistyö aloitettiin, Herrforsilla oli itsellään sellainen kuva, että kaikki tietokanta-asiat olivat kunnossa. Kun Advania teki yhden skannauksen tietokannalle, sieltä löytyikin useampia ongelmia. Tietokanta toimi ihan hyvin, muttei parhaimmalla mahdollisella tavalla.
Advania vastaa nyt Herrforsin tietokannoista ja Oracle Database Appliance -tietokantapalvelininfrastruktuurista, eli kaikista kriittisistä tietokannoista, niiden valvonnasta sekä ylläpidosta.
Osaaminen ratkaisi tietokantatoimittajan valinnan
Herrforsilla arvostetaan teknistä ja syvää osaamista.
“Vielä ei ole tullut vastaan sellaisia ongelmia, joihin Advanialta ei olisi löytynyt ratkaisua. Olemme saaneet ehdolle useita ratkaisutapoja, vaikka olemme odottaneet saavamme vain yhden. Tämä kertoo juuri siitä vahvasta tietämyksestä ja osaamisesta”, toteaa Herrforsin IT-infrastruktuuripäällikkö Sebastian Storholm.
”Odotamme kumppaniltamme syvällistä osaamista juuri siltä tietyltä alueelta, jota se meille tuottaa. Arvostamme myös nopeaa reagointikykyä. Silloin kun ongelmia syntyy, on tärkeää saada ne nopeasti ratkaistua. Tämä on meidän ensisijainen odotuksemme yhteistyökumppaniltamme. Hinnoittelun täytyy myös olla kilpailukykyinen, mutta se ei ole ykkösprioriteetti. Osaaminen on meille tärkeämpää."
IT-järjestelmissä ei saa tulla katkoksia
Herrforsilla on tällä hetkellä vahva digitalisaatiostrategia. Tavoitteena on, että kaikki IT-järjestelmät tukisivat tätä strategiaa. Automatisointiaste halutaan nostaa tasolle, jolla henkilökunta pystyy keskittymään oleelliseen, esimerkiksi henkilökohtaisesti tapahtuvaan asiakaspalveluun. Asiakaspalvelussa tulisi olla itsepalveluominaisuudet, mutta asiakkaille halutaan myös tarjota mahdollisuus saada henkilökohtaista palvelua.
Herrforsin haasteena on toiminnan jatkuva kehitys ja rooli sähköverkko-operaattorina. Verkkojen toimintakyvyn on säilyttävä kaikissa tilanteissa.
“Kymmenen vuotta sitten olisi ehkä pärjännyt ilman IT:tä lyhytaikaisesti jollain tasolla. Nykyään koko sähköverkko-ohjaus ja voimalaitoksen ohjaus pyörii IT:n avulla. Jos IT-infrastruktuuri on alhaalla, niin meillä ainakin puolet työvoimasta ei pysty tekemään juuri mitään. IT on siis nykyään kaikille ydinliiketoimintaa”, Storholm toteaa.
“Virheilmoituksen ilmaantuessa Advanialle on helppo laittaa viestiä. Saamme nopeasti vastauksen, koskeeko vika tietokantoja ja mitä toimenpiteitä tähän ehdotetaan. Tai ettei ongelma koske tietokantoja, vaan tiettyä muuta osaa IT-järjestelmistä ja mistä ongelmaan kannattaa kysyä apua. Ongelmat ratkeavat nopeasti ja keskustelu on avointa.“
Herrfors on Advanian kanssa suunnitellut ja rakentanut vikasietoisen tietokanta-alustan. Se on ollut yli viisi vuotta tuotannossa ja päivitettiin vuoden 2023 alussa uuteen versioon. Sebastian Storholmin mukaan se on ollut erinomainen. Yrityksellä on Oraclen päälle rakennettuja bisneskriittisiä sovelluksia ja ajoalusta on nyt huomattavasti paremmassa mallissa kuin aikaisemmin.
”Yhteistyömme on ollut erittäin hyvää. Olen erityisesti arvostanut sitä, että ongelmien ratkaisut ovat löytyneet yhteistyön tuloksena ja eri ratkaisujen käyttökelpoisuuden vertailulla. Tämän koen harvinaiseksi taidoksi. Jos joku kysyy mielipidettäni Advaniasta, niin vastaan aina, että se on paras tietämäni tietokanta-asiantuntija Suomessa”, Storholm kehuu.
Sebastian Storholmin vinkit tietokantatoimittajan valintaan:
-
-
- Selvitä missä kunnossa organisaatiosi tietokannat ovat.
- Jos tällä hetkellä pärjätään, niin pärjätäänkö myös tilanteissa, joissa ongelmia ei osata itse ratkaista? On syytä aina olla joku taho, jolle soittaa oman osaamisen loppuessa.
- Kumppanin tulee olla sellainen, joka uskaltaa nostaa kissan pöydälle ja kertoa mahdolliset ongelmakohdat. Ongelmia ei aina itse löydä.
- Avoin keskustelu on tärkeää. Se on helppoa varsinkin, kun yhteistyötä on tehty pitkään.