Älä anna tekoälyhypetyksen vyöryä ylitsesi. Nyt ja jatkossakin Copilot on apuluotsi, ja sinä olet oman työsi kapteeni.
Hellittelemme ajatusta digitaalisesta riippumatosta, missä loikoilemme samalla kun tekoäly hoitaa työt – ainakin rutiinityöt – puolestamme. Tekoälyllä voidaan kyllä tehdä asiat vähän helpommin. Ajatus siitä, että sillä voitaisiin tehdä asiat paljon helpommin, johtaa helposti harhaan.
Mitä innokkaammin organisaatio hyödyntää tekoälyn mahdollisuuksia, sitä tärkeämpää ihmisten on muistaa oma roolinsa, pysyä skarppina ja johtaa kokonaisuutta. Vaikka tekoäly voisi esimerkiksi tuottaa tai tarkistaa helposti ja nopeasti organisaation tarvitsemat rutiininomaiset dokumentit, ihmisen tehtävä on tarkistaa faktat, korjata virheet ja viimeistellä sisältö. Ihminen viime kädessä päättää, mitä voi julkaista ja mitä ei. Omaa rooliaan ei saa unohtaa, eikä sitä voi myöskään ulkoistaa. Kuten Copilotin nimessäkin jo lukee, tekoäly on vain apuluotsi. Ihminen on edelleen oman työnsä kapteeni.
Tekoälysovellusten myötä ihmisten oma kriittinen ajattelukyky nousee uuteen arvoon, sillä tekoälyä hyödyntäessä käsillä on uudenlaisia vastuita ja huomioitavia asioita.
Näkymättömät karikot hyvän kokemuksen tiellä
Illuusio tekoälyn luovuudesta on osittain sokaissut meidät. Generatiivinen tekoäly ei ajattele tai kykene päättelyyn samalla tavalla kuin ihmiset, vaikka se usein siltä näyttääkin. Se vertailee ympärillä olevaa dataa, näkee yhteyksiä ja pyrkii muodostamaan siitä aikaisemman koulutuksensa perusteella loogisia ja samankaltaisia kokonaisuuksia. Tästä seuraa esimerkiksi se, että ihmisen rooli ohjeiden sanoittamisessa tekoälylle, eli ns. promptaamisessa, korostuu.
On tärkeää ymmärtää, että generatiivisen tekoälyn kyky tulkita käskyjä tai dataa ei vapauta ihmistä ymmärretyksi tulemisen vastuusta. Meidän on edelleen kyettävä sanoittamaan, mitä oikeasti haluamme tapahtuvan. Jos emme osaa kysyä oikeita kysymyksiä, emme voi odottaa tekoälyltä oikeita vastauksia.
Promptaamista voi miettiä keskusteluna, jossa ohjeistaisimme ihmiskollegaa. Vaikka ihmiskollega todennäköisesti tuntee ennalta sinut, sinun odotuksesi sekä organisaatiosi, hänkään ei osaa lukea ajatuksiasi. Toisaalta ihminen pystyy ilman tarkkoja lisätietoja tekemään itsenäisiä valintoja siitä, mikä on olennaista tai tärkeää, kun vaihtoehtoja on monia.
Tunnetko tekoälyapulaisesi?
Tekoälyn ominaisuudet ovat yksi suurimpia väärinkäsitysten aiheita. Esimerkiksi ymmärrys keskustelevan tekoälyn ja tuiki tavallisen automaation erosta on ollut vaihtelevaa. Suurin osa ratkaisuista ovat yhdistelmä molempia (tai vielä useampia) teknologioita ja ne siksi mahdollistavat paljon – kunhan kyvykkyys muistetaan ensin rakentaa.
Tekoäly ei tunne omia kykyjään tai rajojaan, ellei niitä ole erikseen sille osoitettu. Tämä on meille ihmisille erityisen vaikeaa hahmottaa tehtävissä, joissa tietokoneet ovat tunnetusti hyviä, kuten matematiikka.
Ominaisuudet toki kehittyvät jatkuvasti; GPT-kielimallien (joita näemme esimerkiksi Microsoft Copilot- ja ChatGPT-palveluissa) viimeisimmät versiot ratkaisevat jo hyvinkin haastavia laskutehtäviä.
Tekoälyn käyttäjän täytyy siis olla selkeä tavoitteissaan, ottaa vastuu tuotetun vastauksen hyödyntämisestä sekä ymmärtää käyttämänsä tekoälyratkaisun mahdollisuudet ja rajoitukset.
Miten luovia tekoälyn tarjoamien uhkien ja mahdollisuuksien merellä?
Mahdollisuuksiin ja rajoituksiin pystymme vaikuttamaan, mutta on hyvä käsitellä erikseen riskitekijät.
Tekoälyä voi luonnehtia dataoperaattoriksi. Se on älykäs löytämään ja yhdistelemään tietoa, mutta se voi tehdä niin vain sen saatavilla olevalla datalla. Data ja käyttöoikeudet ovatkin yksi keskeisimpiä osia tekoäly-ympäristön hallinnassa.
On tärkeää pohtia asiantuntijan kanssa etukäteen seuraavia kysymyksiä:
- Mikä on tekoälyratkaisun käyttäjäoikeusrakenne? Ketkä saavat käyttää sitä ja onko käyttäjien välillä eroja? Missä ratkaisu on käytettävissä?
- Mikä on ratkaisun hyödyntämä datarakenne? Missä data asuu ja kuka sitä hallinnoi? Miten pidämme huolen, että data on saatavilla ja ajan tasalla?
- Miten rakennetaan kokonaisuus, joka ei tukahduta tekoälyn mahdollisuuksia, mutta ei myöskään ole altis tietovuodolle tai ylijakamiselle?
Pelko siitä, että esimerkiksi yleiskäyttöinen Copilot for Microsoft 365 tarjoaisi työntekijöille kaiken yrityksen informaation, on turha, jos M365-ympäristön turvallisuus- ja käyttäjäroolikysymykset ovat kunnossa. Copilot noudattaa henkilökohtaisia käyttäjäoikeuksia; tietoa etsivä saa juuri sen vastauksen, johon hänen oikeutensa riittävät.
Toisaalta tämä tarkoittaa myös sitä, että tekoäly saattaa lipsauttaa omat palkkatiedot kollegalle, jos arkaluontoisia tietoja ei ole alun alkaenkaan muistettu rajata oikein. Suurin riski ei piile siis tekoälyssä, vaan ihmisissä. Siinä, miten tekoälyn käyttöönottoon on varauduttu.
Huolehdi muutosprosessista
Maailma ei lakkaa muuttumasta ympärillämme ja sama pätee teknologiaan ja tekoälyyn. Muutoksien nopeus haastaa luonnollisesti myös organisaatioiden kyvyn pysyä vauhdissa mukana.
Asiantuntevan tekoälykumppanin tehtävänä on varmistaa, että asiakasorganisaatioiden teknologiaratkaisut, toimintamallit ja tähän asti tehty työ eivät happane käsiin. Käyttöönotto tehdään harkitusti, hallitusti ja portaittain, jotta kuljetaan aina varmasti oikeaan suuntaan. Erityisen vaarallisia ovat tilanteet, jossa toimintamallit on muodostettu jonkin tietyn tekoälyratkaisun ehdoilla, eikä toisinpäin. Kestävän muutoksen johtaminen vaatii siis dialogia oman toiminnan ja teknologian välillä.
Henkilöstö onkin hyvä kouluttaa jo varhaisessa vaiheessa. Ei jonkin tietyn ratkaisun tarkkaan käyttöön, vaan yleisiin tekoälyn periaatteisiin sekä mahdollisuuksista vaikuttaa oman työn sujuvuuteen teknologialla. Päätöksien ei tarvitse jäädä pelkästään johdon tai tietohallinnon harteille, missä näkyvyys arjen haasteisiin saattaa olla rajallinen.
Tämän huomioimalla tekoälyratkaisuista voi tulla luonteva osa organisaation työn tekemisen prosesseja sekä parhaimmillaan kilpailuetu omalla liiketoiminta-alueella.