Modernit esitystekniikan ratkaisut mahdollistavat yrityksille ja kouluille sujuvan käyttökokemuksen. Perinteisestä AV-tekniikasta on kehittymässä verkottunut ratkaisu, joka mahdollistaa vuorovaikutteisen toiminnan joustavasti. Mitä tapahtuu, kun AV ei ole enää vain AV, vaan NIAV?
Olen urallani saanut olla tekemässä montaa eri teknologista kehitystä, jotka ovat mullistaneet työmme, arkemme ja avanneet täysin uusia mahdollisuuksia kaikille. Yksi sellainen oli matkaviestimien kehitys analogisesta digitaaliseen ja aina älypuhelimiin, joilla teemme nykyään lähes kaiken.
Nyt Advanialla olen mukana kehityksessä, jossa esitystekniikasta eli AV:sta kehittyy NIAV. AV:lla on tarkoitettu englanninkielisiä sanoja “audio visual” ja suomeksi se yleisesti se on käännettu “esitystekniikka”. Moni pitää esitystekniikkaa tykkinä, johon liitetään tietokone ja esitetään yleisölle jotain. Näin onkin, mutta kun AV:n eteen lisätään NI, muuttuu asia ihan täysin. NI nimittäin tarkoittaa “networked interactive”, suomeksi verkottunut ja interaktiivinen. NIAV on siis suomeksi verkottunutta, vuorovaikutteista ääntä ja kuvaa tai verkottunut, vuorovaikutteinen esitystekniikka.
Esitystekniikan toiminnot siirtyvät laitteista verkkoon
Miksi NIAV on yhtä suuri muutos kuin aikanaan matkapuhelinten kehitys puhelimesta älypuhelimeksi? Kyse ei ole vain päätelaitteista, vaan useiden eri teknologioiden samansuuntainen kehitys. Aivan kuten älypuhelinten osalta tapahtui: kehittyi näytöt, akut, prosessorit, verkot ja moni muu asia.
NIAVin suurin mahdollistava teknologia on verkko ja verkossa toimivat palvelut. Suurinta osaa palveluita suoritetaan laitteen sijasta verkossa ja se avaa täysin uusia mahdollisuuksia. Puhe- ja eleohjauksen kehittyessä voimme ohjata monimutkaisia tehtäviä täysin uudella tavalla.
Hallittu ympäristö mahdollistaa kehityksen
Osa teistä muistaa matkapuhelinten kehityksen. Olemme NIAVin osalta nyt vaiheessa, jossa puhelimeen tuli matopeli. Kehitykseen vaaditaan vielä siis uusia teknologioita, mutta myös mahdollisuuksien ymmärtämistä. Se, minkä kanssa meillä on nyt kädet täynnä, on näyttöjen, neuvotteluhuoneiden, ulkonäyttöjen ja infonäyttöjen verkottamisessa saman ylläpito-ohjelmiston alle. Teemme siis hallittua ympäristöä, jolla kehitystä, näyttöjen suurta määrän kasvua ja kustannuksia voidaan hallita. Niin ylläpidon, tuen kuin talouden osalta. Se on pohja nopeutuvalle kehitykselle ja sitä pohjaa on jo kiire tehdä.
Advaniassa me tulemme pitämään huolta siitä, että asiakkaamme saavat hyödyn teknologisesta kehityksestä. Ja kun puhun hyödystä, puhun ihmisistä. Teknologia on nimittäin aina muutoksessa helpoin osuus ja ihmiset haastavin. Tavoitteemme ei ole lisätä teknologiaa, vaan kehittää toimintakulttuuria, luoda mahdollisuuksia ja esimerkiksi luoda käytäntö toiminnalle, jossa lääkäri on luonnollista kohdata olohuoneen näytön kautta. Tai tehdä työtä, kohdata uusia ihmisiä ja nauttia hyvästä konsertista. Ilman toimintakulttuurin muutosta teknologia on kustannus, ei investointi.