Digitaalinen työympäristö 06.06.2023

Hienoin hiekkalinna rakennetaan yhdessä – hyvä työpäiväkokemus ruokkii luovuutta

Olisipa mahtavaa, jos uudet ideat pulpahtaisivat mieleemme aina tarpeen vaatiessa. Valitettavan harvoin näin kuitenkaan käy. Organisaatioissa on oltava erikseen puitteet, jotka ruokkivat kekseliäisyyttä ja kehittämistä. Kuinka luodaan moderni työpäiväkokemus, joka antaa tilaa innovaatioille ja luovuudelle?

“Kulttuurilla on iso merkitys”, painottaa Katja Kuusela, Abloyn Head of Service Operations. ”Työtä ja työympäristöä täytyy rakentaa yhdessä, koko organisaation voimin.”

Advanian Consulting Lead Jussi Sivonen näkee, että tarvitaan selkeää vastuunjakoa: jollekulle – henkilölle tai tiimille – on annettava mandaatti kehittämiseen.

”Tuloksia ja uusia tapoja toimia syntyy silloin, kun joku ottaa kehittämisen sydämen asiakseen. Silloinkin se on toki kompleksista ja vaatii aikaa.”

Kuusela ja Sivonen keskustelivat Kauppalehden Päättäjä Foorumilla digitaalisesta työpäiväkokemuksesta ja siitä, miten se voi edistää yksilön ja työyhteisön luovuutta. Molemmat totesivat, että tiimien ja organisaation työtavat ja pelisäännöt ovat ratkaisevassa asemassa. Siksi esimerkiksi siihen, kuinka paljon toisen työtä saa keskeyttää, on kiinnitettävä erityistä huomiota.

”Kyse on siitä, kuinka paljon arvostamme toistemme työtä. Kukaan ei myöskään yksinään pysty tekemään briljantteja ratkaisuja. Kaikki lähtee yhteisistä prosesseista”, Kuusela sanoo.

Häiriötekijöiden minimointi on avainsana. Työn on voitava virrata paitsi keskeytyksettä, myös niin, että siirtyminen toiminnosta toiseen sujuu saumatta. Tietoturva on tässä yhtälössä turvallisuuden takaaja, ei hidaste tai häiriötekijä.

”Nykyinen digitaalinen toimintaympäristö voi olla turvallinen hiekkalaatikko, johon ihmiset päästetään leikkimään. Hiekkalaatikko ei rajoita, vaan luo turvaa ja sitä kautta vapautta”, Sivonen vertaa.

”Hiekkalaatikolla olennaista on, että rakennamme hiekkalinnoja yhdessä innovoiden – eikä isketä kaveria lapiolla päähän”, Kuusela nauraa.

Sivonen ja Kuusela keskustelivat myös asiakaskokemuksesta ja mittaamisesta. Katso koko keskustelu Miten tuottava työntekijäkokemus saadaan näkymään viivan alle? Paneelissa ovat mukana Head of Service Operations Katja Kuusela Abloylta, Consulting Lead Jussi Sivonen Advanialta ja Tivin ja Tekniikka & Talous -julkaisun päätoimittaja Harri Junttila.

Jos Youtubesta upotettu video ei näy, klikkaa tästä.

 

Katso myös