Digitaalinen työympäristö Intranet 02.05.2024

Moderni intranet on muutakin kuin tiedotuskanava

Intranetillä on edelleen tärkeä rooli osana yrityksen digitaalista työympäristöä. Modernit intranet-ratkaisut tarjoavat useita mahdollisuuksia, joilla yrityksen intranet taipuu paljon muuhunkin kuin tiedotuskanavaksi. 

Tuntuuko, että teidän yrityksenne intranet on lähinnä vanhentuvan tiedon hautuumaa? Moderni intranet on luonteva osa jokaisen työntekijän työpäivää ja työntekoa.  Modernit intranet-ratkaisut ovat kehittyneet merkittävästi pelkästä tiedotuskanavasta monipuoliseksi työkaluksi, joka helpottaa työntekijöiden arkea ja lisää tehokkuutta työympäristössä. Intranetin avulla työntekijät voivat pysyä ajan tasalla yrityksen tapahtumista, löytää tarvitsemansa tiedon nopeasti ja helposti, sekä kommunikoida ja jakaa tietoa kollegoiden kanssa. Intranetin toiminnallisuuksia voidaan räätälöidä yrityksen tarpeiden mukaan, jolloin siitä voi tulla keskeinen osa päivittäistä työskentelyä ja tiimityötä.

 ”Mitä uutta intrassa on?”  Nykyaikainen intranet-ratkaisu tarjoaa käyttäjälle personoidun käyttökokemuksen – intranetin sisällöistä voidaan käyttäjälle automaattisesti poimia sisällöt, jotka ovat joko päivittyneet tai ne ovat kokonaan uusia. Käyttäjä voi jopa erikseen valita aiheet, joihin liittyvien sisältöjen muutoksista hän haluaa pysyä ajan tasalla. 

”Intrasta ei löydy mitään.” Tämän on varmasti jokainen meistä kuullut useammin kuin kerran. Tekoäly on lähitulevaisuudessa tulossa auttamaan tiedon löytämisen haasteissa myös intraneteissä, mutta onneksi tähän on tarjolla apukeinoja jo nyt. Intranetin sisällöistä voidaan helposti koostaa eri aihepiireistä loogisia kokonaisuuksia riippumatta siitä, missä päin tieto fyysisesti asuu. Käyttäjille voidaan myös tarjota mahdollisuus poimia itselle relevantit sisällöt näppäräksi listaksi, jolloin usein käytetyn sisällön etsimiseen ei enää mene arvokasta työaikaa hukkaan.  

Intranet taipuu nykyisin moneen   

Tiedottamisen ja dokumentaation lisäksi modernit intranetit taipuvat moneen muuhunkin. Toiminnallisuuksia voidaan rakentaa yrityksen tarpeiden ja tavoitteiden pohjalta. Suurissa yrityksissä, jossa työtä tehdään monilla eri paikkakunnilla tai jopa maissa, on todella helpottavaa, jos intranetistä löytyy kaikki työntekijät kattava henkilöhakemisto. Tittelit kertovat toki jo jotain, mutta henkilöhakemistoon työntekijät voivat myös täydentää tarkemmin omia osaamisalueitaan ja kiinnostuksen kohteitaan. Tämän jälkeen henkilöhakemiston kautta voi etsiä kollegoita esimerkiksi osaamisen perusteella. 

Henkilöhakemiston lisäksi intranettiin voidaan rakentaa toiminnallisuuksia laidasta laitaan. Me Advanialla halusimme piristää työntekijöitä lisäämällä intranettiimme kehusovelluksen. Kehusovellus on interaktiivinen toiminnallisuus intranetissä, johon kuka tahansa advanialainen voi lisätä kehuja kollegoilleen sekä lukea omia kehujaan. Kehusovellus on vain yksi esimerkki modernin intranetin tarjoamista mahdollisuuksista, joilla voi kehittää yrityksen digitaalista työpäiväkokemusta.

 

INTRAN OSTAJAN OPAS AUTTAA ALKUUN

Vinkit uuden intran hankintaa harkitseville tai nykyisen intran päivittämistä suunnitteleville

Katso myös