Digitaalinen työympäristö Microsoft 365 02.09.2024

Sorrutaanko teidänkin yrityksessä näihin digityön kompastuskiviin?

Kuulostaako digitaalinen kaaos surullisen tutulta? Lukuiset järjestelmät, joita ei ole otettu hallitusti käyttöön, huono dokumentinhallinta ja epäselvät digityötavat laskevat työntekijöiden tuottavuutta sekä työmotivaatiota. Sari Soinoja kävi keskustelemassa Advanian Ajattelemisen aihetta -podcastissa modernista työstä ja tuottavuudesta digitaalisen kaaoksen keskellä.

Sari Soinoja työskentelee johtavana asiantuntijana Sitran IT ja digitaaliset palvelut -yksikössä. Hänellä on vuosien kokemus monenlaisista liiketoiminnoista ja teknologiaprojekteista, ja hänet on palkittu Microsoftin toimesta Most Valuable Professionals -tunnustuksella. Sari siis todella tietää mistä puhuu. Podcastissamme Sari kertoi millaisiin digityön haasteisiin hän on törmännyt useissa eri yrityksissä. Ovatko nämä digityön ongelmat tuttuja teidänkin yrityksessänne? 

Microsoft 365 -ympäristö on monipuolisempi kuin moni tietääkään 

Yksi yleisimpiä ongelmia on päällekkäisten järjestelmien ja toiminnallisuuksien aiheuttama kaaos. Monissa yrityksissä ei ehkä olla edes tietoisia, että yrityksen oma Microsoft 365 -ympäristö tarjoaa lukuisia toiminnallisuuksia laidasta laitaan. Tiedon puute ajaa siihen, että yrityksissä otetaan käyttöön uusia järjestelmiä, jolloin menetetään myös yhdessä toimintaympäristössä toimimisen edut.  

Toinen toistuva haaste on se, että uusia työkaluja ja järjestelmiä ei ole otettu kunnolla käyttöön tai jalkautus on hoidettu huonosti. Järjestelmien digityötavat on saatettu kuvata yleisellä tasolla, vaikka olisi tärkeää miettiä aina yrityskohtaiset yhtenevät digityötavat.  

Yhteiset digityötavat auttavat pois siiloista

Päällekkäiset järjestelmät sekä järjestelmien huono jalkautus aiheuttaa ajantuhlausta sekä suoraa kustannushukkaa. Sari on törmännyt työssään myös tilanteisiin, joissa useiden järjestelmien käyttö ja epäselvät digityötavat ajavat yrityksessä siiloitumiseen. Toimintatavat saattavat siis olla erilaisia eri tiimeissä, mikä aiheuttaa haasteita yhteistyössä tiimirajojen yli.  

Sari myös muistuttaa, että yrityksissä olisi hyvä aina miettiä, mitä asiaa sovellus tai uusi työkalu tulee ratkaisemaan sekä varmistamaan, että kyseinen sovellus on yrityssovellus eikä kuluttajasovellus. Kuluttajasovelluksien käyttöönotto on usein ketterämpää kuin yrityssovellusten, mutta nimensä mukaisesti ne palvelevat ensisijaisesti kuluttajia eivätkä yrityksiä.  

Mitä muita vinkkejä Sari tarjoaa päättäjille tuottavan digityön tueksi? Kuuntele koko jakso ja kuulet, miten siirtyä sähellyksestä selkeyteen sekä varmistaa tuottava digityö.  

Ajattelemisen aihetta -podcast

Kuuntele jakso kokonaisuudessaan: Sähellyksestä selkeyteen – miten varmistaa tuottavuus digitaalisen kaaoksen keskellä?

Aiheeseen liittyvää