Tekoäly 18.12.2024

Tekoälyagentit: Uusi työkaveri vai pelkkä hype?

Veli Kivilahti

Veli Kivilahti

Veli toimii Advania Finlandilla tekoälyasiantuntijana.

Moni merkittävimmistä syksyn teknologiatapahtumista, kuten Microsoft AI Summit ja Ignite, on tämän vuoden osalta ohi. Ajankohtaisia julkistuksia ja puheenaiheita kertyi lukemattomia, mutta yksi teema tuntui erottautuvan selkeästi joukosta. Syksyn kuumimpia puheenaiheita onkin, miten tekoälyagentit tulevat muuttamaan työskentelytapoja tulevaisuudessa. 

Moni saattaa miettiä, mitä agentit oikeastaan ovat tai mitä niillä oikeasti voi tehdä. Tässä blogissa käyn läpi, mitä tekoälyagentit ovat ja miten organisaatiot voivat hyödyntää niitä työnteon tehostamisessa - vaikka heti. 

Mitä agentit ovat?

Nykyisten tekoälysovellusten haasteena on usein niiden yleisluontoisuus, eli ”geneerisyys”. Laajat kielimallit eivät aina yksinään ratkaise liiketoiminnan haasteita, koska niiltä puuttuu kyky syventyä aiheeseen juuri halutulla tavalla. Voisi sanoa, että yleiset tekoälypalvelut, kuten ChatGPT, ovat kuin monitoimityökaluja. Ne voivat venyä moniin eri tehtäviin, mutta joskus tulokset saattavat vaihdella. Joissain tilanteissa ne eivät toimi ollenkaan.

Agenteilla on mahdollisuus luoda täsmäratkaisu, joka vastaa luotettavasti organisaation tarpeisiin. Yksinään agentti on rajallinen työkalu, mutta useampi agentti yhdessä voi muodostaa tehokkaan työkalupakin.

Teknisesti ajateltuna agentti on kolme eri tekoälykonseptia yhdistettynä: työntekijä (kielimallit), työvälineet (Pluginit + Connectorit) ja annetut ohjeistukset (Promptaus / Fine-tuning), joiden perusteella haluttu toimeksianto saadaan tehtyä. Dataa voidaan tuoda kielimallille eri tavoin, mutta ilman oikeita ohjeistuksia ja työvälineitä edes hyvä data ei riitä. Siksi tiettyyn tarkoitukseen kohdistetut agentit ovat tehokkaampia ja voivat suoriutua paremmin vaikeammistakin tehtävistä. 

Teknisesti ajateltuna agentti on kolme eri tekoälykonseptia yhdistettynä: työntekijä, työvälineet ja annetut ohjeistukset.

Esimerkki tekoälyagentista

Yksinkertaisimmat agentit ovat sellaisia, jotka on sidottu tiettyyn dataan ja osaavat hakea tietoa siitä. Kun agentit yhdistetään tietovarastoihin, niille voidaan kertoa, missä muodossa tieto tulee ja miten sitä kannattaa käsitellä. Esimerkkinä voisi olla intra-agentti, joka tuntee yrityksen intranetin sisällön ja osaa vastata siihen liittyviin kysymyksiin. Ohjeistuksilla voidaan myös päättää, miten agenttien kannattaisi esittää tietoa; esimerkiksi IT-tukeen erikoistunut agentti voisi antaa teknisiä neuvoja käyttäjille yksinkertaisemmassa muodossa, vaihe vaiheelta.

Agentit eivät kuitenkaan ole pelkästään perinteisiä tiedonhaku- tai neuvontatyökaluja. On myös mahdollista luoda agentteja, jotka voivat hyödyntää automaatioita tai yhteyksiä muihin järjestelmiin, jotta normaalisti työläistä prosesseista tulisi käyttäjäystävällisempiä. Jatkumona aiemmin mainitulle IT-tuen agentille voisi olla ominaisuus, joka lähettää viestin tai avaa tiketin IT-asiantuntijalle, jos tekoälyn ohjeista ei löydy ratkaisua käyttäjän ongelmaan.

Tällainen agentti voisi ymmärtää syvällisesti organisaation käyttämät tikettijärjestelmät ja osaisi käsitellä niihin tarvittavaa dataa. Käyttäjän ei tarvitsisi täytellä lomakkeita tai avata uusia sovelluksia, vaan riittäisi, että hän juttelee agentin kanssa normaalisti, ja agentti hoitaisi loput.

Agenttien käyttöönotossa on hyvä miettiä, miten ne toimivat yhdessä. Joskus yksi agentti riittää, mutta usein tarvitaan useamman agentin tiimityötä homman hoitamiseksi. Agentit voivat muodostaa tehokkaan ryhmän, joka osaa auttaa käyttäjää monenlaisissa ongelmissa. Käyttäjä kertoo ongelman, jonka agentit käyvät yhdessä läpi parhaan ratkaisun tarjoamiseksi käyttäjälle.

Käyttäjän ei välttämättä tarvitse edes huomaa, että häntä auttaa useampi agentti. Agentit voivat toimia yhdessä monin eri tavoin, mutta paras tapa riippuu lopullisesta käyttötarkoituksesta. Joskus tarvitaan järjestelmällistä työnkulkua, jossa agenteilla on tietyt roolit ja järjestys. Toisinaan vapaampi keskustelu agenttien välillä voi tuoda parhaan tuloksen. 

Advania AI Hub ja agentit

Vaikka agentteja voikin ajatella uutena työkaverina, on tärkeä muistaa, että ne ovat vain työkaluja ihmisten työn helpottamiseksi. Tekoäly ei aina pysty hoitamaan kaikkea itse, joten käyttäjien on hyvä olla prosessissa mukana. Vaikka agentti täyttäisikin tukipyyntölomakkeen käyttäjän puolesta, on hyvä näyttää tiedot käyttäjälle ja pyytää hyväksyntä, että kaikki on kunnossa. Näin käyttäjä säilyttää kontrollin datasta.

Agenttien nykypäivä

Agentteja siis voidaan ajatella seuraavana askeleena tekoälyn jalostamisessa, mutta miten agentteja on jo käytössä nykyaikana?

Advania AI Hub on Advanian kehittämä tekoälyalusta, joka mahdollistaa uusien tekoälyagenttien luomisen ja käytön vaivattomasti. AI Hub perustuu Microsoftin avoimen lähdekoodin Semantic Kernel -arkkitehtuuriin, mikä mahdollistaa nopean kehityksen yrityksen erityistarpeiden mukaisesti. Voimme määrittää, millaisia agentteja organisaatio tarvitsee, niiden taidot sekä miten ne toimivat yhdessä. Lisäksi AI Hub tarjoaa modernin käyttöliittymän, jossa käyttäjät voivat hyödyntää kaikkia työn tehostamiseen tarvittavia agentteja yhdestä paikasta. Tämä järjestelmä on rakennettu tietoturvallisen Azuren AI-infrastruktuurin päälle, mikä mahdollistaa uusimpien tekoälyominaisuuksien nopean käyttöönoton yrityksissä.

Agentit ovat myös tulleet mukaan Microsoft 365 Copilotiin. Copilot-agenttien avulla Microsoft 365 Copilot voidaan yhdistää uusiin tietojärjestelmiin sekä automaatioihin tehostamaan yrityksen toimintaa. Käyttäjät voivat myös luoda itselleen juuri omaa työtä tehostavia agentteja käyttöliittymästä käsin.

Advania on mukanasi tekoälymatkassasi sen suunnittelusta käyttöön asti. Näin organisaatiosi voi ottaa Copilotin käyttöön turvallisesti ja tehokkaasti varmistaen, että tekoälyteknologian hyödyt maksimoidaan. 

 


Katso myös